Udskiftning af defekt gearkasse12-07-2017 - 10:48

I Windpark Elsterheide er en defekt gearkasse blevet udskiftet på en Vestas V90.

Området, hvori vindmøllen er rejst, er tidligere blevet anvendt til åben minedrift efter brunkul. Selv om området er blevet genetableret, har man efterfølgende konstateret risiko for jordskred og blød jord, og området er derfor blevet karakteriseret som et såkaldt ’Speergebiet’. Det betyder i praksis, at man ikke må køre i området med normale mobilkraner m.v., hvilket forhindrede Vestas i at foretage en udskiftning af den defekte gearkasse med normal mobilkranteknologi.

Eurowind tog som teknisk projektleder kontakt til den danske virksomhed Liftra ApS, der opererer med Self-Hosting Crane-teknologi. Dette indebærer, at man anvender selve møllen som basis for kranen. Kranen blev installeret på 60 meters afstand, idet dette var det nærmeste sted med tilstrækkelig fast jordbund og blev derefter hejst op til nacellen af sit eget løftekabel. Vestas har ikke tidligere foretaget et hovedkomponentskifte med en Liftra-kran i Europa, og udskiftningen er derfor den første af sin slags i Europa.

Det har været en lang proces, hvor Eurowind har varetaget koordinationen mellem de forskellige involverede entreprenører og selskaber samt har været ansvarlig for at indhente den formelle godkendelse hos Sächsisches Oberbergamt/LMBV.

Udskiftningen forløb problemfrit og blev optaget på video af Liftra ApS i nedenstående video: