Energimesse hos Eurowind Energy A/S15-05-2014 - 17:36

I samarbejde med Mariagerfjord Erhvervsråd, Cemtec, Hydrogen Valley og IDA afholdes Energimesse hos Eurowind Energy A/S fredag den 23. maj 2014.

Klik og se programmet på Mariagerfjord Erhvervsråds hjemmeside.

Se desuden nedenstående pressemeddelelse vedrørende Energimessen hos Eurowind Energy A/S:

Erhvervslivet i Mariagerfjord hæver overliggeren på energiområdet – konference og mini-energimesse sætter fokus på grønne løsninger og grøn erhvervsudvikling
I samarbejde med Hydrogen Valley, Eurowind Energy A/S, Cemtec og Ingenørforeningen IDA, sætter Mariagerfjord Erhvervsråd fokus på den grønne energi og mulighederne for beskæftigelse i Mariagerfjord, når de afholder Energikonference i Hobro d. 23. maj.

Mariagerfjord er en stærk spiller inden for grøn energi, og under Energikonferencen ’Grøn energi og beskæftigelse’ fredag d. 23. maj bliver der stillet skarpt på, hvordan vi bliver endnu bedre til at udnytte områdets miljø- og beskæftigelsesmæssige potentialer gennem grønne løsninger.

Erhvervsdirektør, Torben Ladefoged fortæller om baggrunden for arrangementet:
’Ideen til konferencen kommer fra Eurowind Energy A/S, som barslede med et åbent hus arrangement. Den idé greb vi, og det er resulteret i en kombination af et ambitiøst fagligt program og en spændende messe med åben brintfabrik, mulighed for prøvetur i en brintbil eller elbil og spændende udstillingsstande. Mariagerfjord er med helt fremme, når det handler om grønne energiløsninger, men vi mener dog, at potentialerne er endnu større, og det sætter vi fokus på’

Regeringens mål er en grøn omstilling på 50% vindbaseret el i 2020 og et fossilfrit samfund i 2050, men konferencen byder på stof til eftertanke i forhold til, om man i Mariagerfjord kan gøre det endnu bedre end regeringens mål.
På Energikonferencen, der afholdes om formiddagen fra kl. 8.30-13.00 hos Eurowind Energy A/S i Hobro, vil der således være fokus på, hvor langt vi lokalt er med brintsamfundet, hvordan vi får bilerne til at køre på vindkraft, hvad en nedlagt saltboring har med energi at gøre, hvad Danmarks største brintforbruger gør ved brinten, og hvordan man laver brint. Emnerne bliver belyst ved spændende indlæg fra nogle af områdets mest innovative virksomheder, blandt andet Sintex A/S, Eurowind Energy A/S, Dantherm Power, PowerCon og Cemtec.

Parker ungerne i hoppeborgen og ta’ en tur i fremtidens brintbil
I tilknytning til konferencen arrangeres der om eftermiddagen en energimesse, hvor lokale virksomheder får mulighed for at vise deres grønne løsninger og tilbud frem for både konferencedeltagere og messegæster.
Under energimessen vil der også være mulighed for at opleve fremtidens biler, og måske være en af de heldige, der får mulighed for at prøve en Hyundai brintbil, der er den første serieproducerede brintbil. Derudover vil besøgende også kunne opleve en hybridbil, og prøve et udpluk af markedets mest spændende elbiler, blandt andet den sporty Tesla.

Energimessen er åben for alle fra kl. 13-17, hvor adskillige udstillingsstande fra lokale aktører skaber synlighed omkring grøn energi, forbrug og besparelser. Derudover vil der i løbet at eftermiddagen være forskellige korte indlæg, der sætter fokus på blandt andet, hvordan vi her i Mariagerfjord Kommune opnår energibalance, skaber flere grønne arbejdspladser og hvordan private øger energibesparelsen.
Hvis man også er interesseret i at finde ud af, hvor Sintex får deres brint fra, så holder Energi Hobro Hydrogen ’Verdo’ åben brintfabrik kl. 13-15. Her er man velkommen til at komme på besøg og få et indblik i fremtidens energiproduktion.
Til den åbne energimesse om eftermiddagen, er der også plads til sjov for børnene. Der vil være både hoppeborg og segways, hvor man kan udfordre sig selv på en sjov forhindringsbane, og hvis sulten sætter ind for hele familien, er der også tænkt på det; der er nemlig åben pølsevogn.

Alle er velkomne, både private og virksomheder, til begge energiarrangementer, der afholdes hos Eurowind Energy A/, Mariagervej 58 B, Hobro.  Formiddagskonferencen kræver dog forhåndstilmelding.