Vindpark Handest Hede19-12-2017 - 19:42

Medio august 2017 opnåede Eurowind Project A/S byggetilladelse til etablering af Vindpark Handest Hede, beliggende tæt på E45 syd for Hobro.

Siden er det gået stærkt, og et imponerende syn møder netop nu bilister på E45 i forbindelse med rejsningen af vindmøllerne. Eurowind Project A/S opererer inden for en meget stram tidsramme, da det er vores forventning og mål, at alle møller er rejst og idriftsat inden udgangen af 2017.

Projektet er et repowering projekt, hvor der nedtages 4 stk. 750 kW NEG Micon 48/750 møller. Den nye vindmøllepark består af seks Vestas V126, der hver har en effekt på 3,6 MW og en totalhøjde på 149,9 m. Der er 400 meter mellem hver af de seks vindmøller, og det forventes, at møllerne vil levere CO2-neutral strøm til cirka 16.000 husstande.

Alle ældre møller er nedtaget, og tre af de nye større og mere energieffektive møller er allerede rejst og mangler blot at blive tilsluttet elnettet. De sidste tre møller er halvfærdige, hvoraf den ene rager op som et kæmpe gråhvidt rør.